Az Apple egy unalmas cég, de ez így van jól
2018. augusztus 24. írta: Almás Jóska

Az Apple egy unalmas cég, de ez így van jól

steve_jobs.jpgA leggyakrabban elhangzó érv az Apple ellen Steve Jobs halála óta az lett, hogy már nem innovál, inkább késve vesz át meglévő technológiákat. Ha meg mégis újítani próbál, az félresikerül. Példának hozzák a buta Sirivel érkező HomePod-ot, a túlmelegedő és gyakran használt csatlakozóktól megfosztott MacBook Pro-kat és még az iPhone kijelzőszigetét is. Ellenérvként jönnek az olyan kínai márkákkal, mint a Huawei, OnePlus vagy a Xiaomi, de elég csak az Android P-re és a Samsung Infinity kijelzőjére gondolni szerintük, ami már egyenesen jobb megoldást jelent az Apple-höz képest. Nézzük meg, mennyi ebben az igazság.

Az első és legfontosabb dolog, amit le kell szögeznünk, az az, hogy az Apple egy prémium termékeket gyártó cég. Mielőtt még mindenki letámadna, hogy emiatt pláne nem kéne ilyen abszurd hibákat elkövetnie, az a helyzet, hogy az Apple szerint ő egyetlen hibát sem vétett. Egyet se, leszámítva a késlekedést a Siri fejlesztése kapcsán. Viszont ennek valószínűleg az az oka, hogy a Big Data, amit az eszközöknek gyűjtenie kell, még kissé ráér, mert nincs meg az az eszköz, ami elegendő infót tudna gyűjteni a cég saját ökoszisztémáján belül ahhoz, hogy értelme legyen az infók feldolgozását intéző mesterséges intelligenciával foglalkozni. Valószínűleg nem számoltak azzal, hogy a többi tech cég nagy robajjal tör majd előre ezen a téren és így végülis kénytelenek lesznek beszállni a buliba. De nem sietik el most sem, az a bizonyos eszköz, amire vártak, 2020-ban isten bizony megérkezik, a most felvett emberek pedig reálisan legfeljebb 2019-re tudnak valamivel előrukkolni, amit aztán a következő évre tovább tökéletesítenek.

Mindez lehet, hogy elsőre butaságnak hangzik az Apple részéről, pedig az ő szemszögükből ez egyáltalán nem az. Az Apple, mint prémium eszközöket gyártó cég, évekre előre tudja, hogy mit fog letenni az asztalra, függetlenül a konkurenciától. Egy bizonyos szintig ők is előre terveznek, de itt nem ez a lényeg. Hardware szinten kb. három évig lehet előre látni, de koncepció és célok szintjén akár évtizedeket is be tudnak előre lőni. Gondoljatok csak bele, az idei szeptemberi keynote látszólag semmi másról nem fog szólni, mint a keretek eltüntetéséről. Az összes eszköz olyan frissítést kap, aminél a design is ebbe az irányba változik. Ez alól a látszat ellenére sem kivétel a márciusban megjelent iPad, azt majd az iPhone 8 kivezetésével együtt fogják helyre tenni, egy új design bevezetésével. Hogy mi lesz a jövőévi és az azt követő keynote-ok témája, szintén belőhető, de ezt majd máskor rágjuk át.

A hangsúly a koncepción van. Az Apple egyértelműen a vezetéknélküliség és a mozgó alkatrészek kivezetésén fáradozik, még a billentyűzet átalakítása is ezt erősíti. Mindent több és még több funkcióssá tesz úgy, hogy közben a használata egyértelmű és egyszerű maradjon, az ezzel járó átmeneti fájdalmat pedig lenyeleti a felhasználókkal. Egész egyszerűen mert megteheti. Meg azért is, mert máskülönben senki nem fogja erőltetni a fejlődést: ma is megszokásból és nem praktikumból használnak még az emberek USB-A-t és az átlag felhasználónak a vezetéknélküli zenehallgatás is praktikusabb lesz az örökös kábelbontogatás helyett, csak épp még nem terjedt el eléggé és ezért drágább. Valakinek viszont ezt is el kellett kezdeni, és miért ne lehetne ez pont az Apple?

Azt is gyakran kérdőjelezik meg, hogy a Face ID mindig is tervben volt, pedig elsődleges szempont volt ennek bevezetése, ugyanis a következő időszakban ez fogja közel az összes termékét meghatározni. A kijelzőbe épített ujjlenyomatolvasó közel sem olyan kényelmes, mint ránézni a telefonodra – és itt most nem az időbeli különbségekről van szó, aminél még átmenetileg valóban vesztésre áll az Apple megoldása. Arról van szó, hogy ez a legtermészetesebb dolog, amit tehetnél egy kijelzővel szemben és a leghasznosabb is, mert a technológia nem csak telefonban, hanem minden létező kütyüben használható lesz. Pár év múlva lehet, hogy még a mikró is a tekintetünk alapján fogja meghatározni, milyenre süsse mirelit pizzát másnapos reggeleinken, merthogy összeköti az ízlésünket az arcunkkal.

Ez pedig nem azt jelenti, hogy dobta volna az ujjlenyomat olvasót az Apple, csak azt, hogy annak új felhasználási módot keres, és már lehet is sejteni, milyen eszközökben várható a megjelenése, de erről megint majd később. A lényeg az, hogy hiába áll elő a Xiaomi, a Oppo vagy bármely másik cég egy ötlettel, akár kész telefonnal, az csak egy koncepció lesz, aminek nincs valódi hatása. Kis cégként megtehetik, hogy ráfókuszálnak egy adott célra, de nincs mögötte egyéb, mint a legújabb technológiákkal való kísérletezés. Az Apple azért prémium cég, mert megteheti, hogy olyan minőség ellenőrzést követeljen meg a gyártósoron, aminek köszönhetően nincs például „álla” az iPhone X és annak utódjainak, szemben az összes többi Androidos telefonnak. Ennek köszönhető az, hogy most van ez az átmeneti időszak, de aztán mégis az Apple lesz az, aki a Face ID-t tovább fejleszti és amit aztán mindenki más átvesz.

Az Android szerintem azoknak való, akik állandóan kísérletezgetni szeretnének, akik hajlandók a szükségesnél gyakrabban váltani a telefonjukat és azt gondolják, hogy a személyre szabás izgalmasabb tevékenység az első 20 percnél és majd biztos észreveszik annak drasztikus jelentőségét fél év múlva is. Holott addigra lehet, hogy már más telefont nyomkodnak, mert az izgalmasabb. Egy iPhone ennél sokkal állandóbb és ezt egyetlen kínai Androidos készülék sem fogja soha elérni, mert egyszerűen nem célja. Az Apple úgy készít tömegtermékeket, hogy az évekkel később is prémium érzetet keltsen. Hogy ha két-három éves a telefonod, akkor még mindig nem fogsz lassulást érezni, legfeljebb egy tönkrement aksi kapcsán. Ezt még az Apple színvonalhoz közelítő Samsung sem tudja teljesíteni, pont az Android miatt.

Amíg egy Windows gépen a legális szoftverekhez is gyakran .dll-t kell pakolászni a Windows mappába vagy valamilyen kiegészítő programcsomagot leszedni, addig a MacOS-en ugyanez fel se merül. Amíg a Huawei P20 jól néz ki a harmadik kamerájával, addig a használat közbeni melegedéssel és a 4K felvételeknél kikapcsolt optikai képstabilizálással már jóval kevesebbet törődtek. Egy iPhone-nál fel se merülhet, hogy túlhevül a processzora, csak mert videózok. Miért? Mert prémium terméket vásárolsz, aminél minden tervezés, minden fejlesztés évekre előre meg van tervezve és az utolsó ilyen nehézségre is odafigyelnek és megoldják, ha az lehetséges. Kompromisszumot persze mindig kell kötni valaminek az oltárán, viszont ha Apple terméket veszel, akkor pontosan tudod, mire számíthatsz ilyen téren is. Egyszerűen nem érnek meglepetések, csak működik és kész. Épp emiatt a stratégia miatt működik a blog is. Ha egyszer ráérzel az Apple ritmusára, minden lépés egyértelműen követi a másikat és így az is kirajzolódik, amit csak később erősítenek meg a szivárogtatások.

A bejegyzés trackback címe:

https://almasjoska.blog.hu/api/trackback/id/tr4314198041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sequoyah 2018.08.24. 16:52:06

Ha az Apple-re mint nyereseget termelo cegre nezunk, akkor sokkal erthetobb a helyzet.

Sokaig az Apple egy giga-startupkent mukodott. A reszvenyeinek az arat az Apple jovojebe vetett hit mozgatta. Mivel hittek abban hogy az innovaciok sikeresek lesznek, es a jovobeni profit magas lesz, ezert vettek a reszvenyeket, mint a cukrot, meg ha a jelenkori profitja nem indokolta a magas reszvenyarakat.

Ma mar mas a helyzet, az Apple felnott cegge valt, mint a Microsoft peldaul. Growth stockbol value stock lett. A ceg piaci reszesedese es profitja elerte azt a szintet, hogy onnan lenyegesen mar nem tud elore lepni. A reszvenyeinek az ara is kb annyi, amennyit a profitja indokol.
Ma mar innovalhat akarmennyit, megtobbszorozni nem fogja tudni a profitjat, legalabbis a jelenlegi piacokon. A piac megtartasa, es azon a maximalis profit kicsikarasa a fo celja. Igazabol ezt csak elrontani lehet egy felresikerult innovacioval, szoval varhato hogy konzervativabba valik a ceg.

(hogy a gyakorlatban ezt hogyan alkalmazza, es mennyire mukodik az masik kerdes)

Nagy Zoltán 989 2018.08.24. 17:34:29

Most vettem egy iPhone-t, mert kell fejlesztést tesztelni. Gyári hard reset-et csináltam rajta és a fejlesztés miatt ki kellett próbálni milyen hosszú video fájl-t tud csinálni. Bekapcsolom a videofelvételt, lerakom az asztalra a telefont, hogy vegye a plafont. 10 perc múlva ránézek, majdnem eldobtam annyira forró volt... Erről ennyit, hogy nem melegszik..

Nagy Zoltán 989 2018.08.24. 17:35:53

ja igen, mindig is windows-t használtam, de dll fájlt még soha nem kellett másolni installálás miatt. Amiatt kellett, hogy php-t installáltam, de azt aki ért hozzá tudja, miért

Nbl 2018.08.24. 18:04:17

Gyakran kell a Win mappába dll-t pakolászni? Az Iphone nem melegszik? Egyszerűen nem érnek meglepetések, csak működik és kész?

Haver, neked a 10 évvel ezelőtti Handrás meg Magyarósi Csaba (tudod, utóbbi az, aki mirelit cuccokkal hűti a MacBookot, ha gyorsabban akarja a videókat renderelni) simán szalutálhatna Apple-imádatból ... Gyanítom, te is egyike vagy azoknak a konzumidiótáknak, akik még a kocsijuk hátuljára is almás matricát ragasztva hirdetik, hogy hozzájárultak az Apple gigaprofitjához...

Nbl 2018.08.24. 18:06:13

@Nbl: imádatért, nem imádatból

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.08.24. 18:43:47

@Nbl: Nem az a baj, hogy ő gyakori DLL pakolásról beszél. Az olvasók többségének nincs ilyen élménye, és pontosan tudja, hogy amit a blog gazda leír, az egy ponton túl nem tévedés, hanem nettó hazugság.

A melegedésről szóló hazugságuk is tök jó.... Megveszi az ember az iPhone-t, melegszik, szenved vele. Nem fogja pótolni a más platformra megvett appokat, ha utána úgyis váltani készül, és többet nem vesz Apple terméket. A Linux sem azzal adta el a jövőjét, hogy sokan ki sem próbálták, hanem azzal, hogy sokan ismernek olyat a környezetükből aki kipróbálta, és csalódott. És amikor már a meglévő Apple felhasználók akiket megannyi megvett app, tartalom is a platformhoz kezd kötni is sokszor váltanak, elégedettek a váltás után az alternatívánál, ahhoz is vásárolnak, akkor ez a történet lefutott.

Az egységes koncepció kapcsán az adapter hell megjelenése, mert az Apple termékeknél nem egyszerre van váltás, nincsenek az új eszközök között jó csatlakozók, stb. kellemetlenség van.

A baj az, hogy a vezeték nélküli zenehallgatás kapcsán értjük: A tönkremenő aksi ott is szempont. A több megtermelt veszélyes hulladék is.

eßemfaßom meg áll 2018.08.24. 18:57:02

"az Apple egy prémium termékeket gyártó cég"

Amiből százmilliókat adnak el az nem prémium termék. Akkor se ha drága.

eßemfaßom meg áll 2018.08.24. 18:59:07

"Az Android szerintem azoknak való, akik állandóan kísérletezgetni szeretnének, akik hajlandók a szükségesnél gyakrabban váltani a telefonjukat és azt gondolják, hogy a személyre szabás izgalmasabb tevékenység az első 20 percnél és majd biztos észreveszik annak drasztikus jelentőségét fél év múlva is."

Röviden: Baromság.

Részletesebben: Oltári nagy baromság.

eßemfaßom meg áll 2018.08.24. 19:01:08

"Amíg egy Windows gépen a legális szoftverekhez is gyakran .dll-t kell pakolászni a Windows mappába"

baszki te se láttál wint kb a win 3.1 óta. Úristen, ilyen baromságokat hogy lehet beleszarni a magyar internet közepébe?

Sequoyah 2018.08.24. 19:35:53

@eßemfaßom meg áll: Ha a legjobb erved barmi ellen az hogy "baromsag", az az egyik legjobb jel arra, hogy nincs igazad.
Ha igazad lenne, akkor konnyeden tudtal volna valos ervet felhozni...

Burgermeister 2018.08.24. 20:02:00

Sokáig androidoztam, melegedett, lassult, töprengett 10sekig. Meguntam, vettem egy almást. Nem mondom hogy tökéletes, vannak nyűgjei, egyszer le is irtam a 6 nagy hiányosságát, de megszokható, hozzá kell idomulni. Ezen kívül qrva jó, soha többet android.

Borondot jol pakoljatok be lippsik 2018.08.24. 20:08:56

Mivel én windoson szocializálódtam én nem szerettem az első Macemet amin dolgoznom kellett, és semmi okát nem láttam a macre való áttérésre a privát gépemen...és mivel az applet a windowssal összesyncelni, állandó szopás forrása úgyhogy ájfonom se lesz az tuti. Meg azt se lenne könnyü megszoknom hogy naponta töltsem a telefonomat, mindezt kb. dupla áron.

De az usa-ban, ahol valóban müködik is azoknak az Apple szolgáltatásoknak a 90%-a, amit nálunk még be sem vezettek, meg amúgy is mindenkinek az van, ott simán ájfont kell venni. Meg ott jóval olcsóbb is, úgyhogy tulajdonképpen az európaiak és a rest of the world fizeti meg a US userek arany életét.

filippos 2018.08.24. 20:14:27

2010-ben vettem egy iPhone 3GS-t, amit egészen tavaly decemberig használtam, eddigre kicsit lassúnak találtam és lecseréltem egy iPhone 8-asra. Ha valaki mutat nekem egy olyan (más gyártótól származó) telefont, amit 7 évig tudok használni (akksi csere és javítás nélkül) akkor azt jelezze. Amúgy a posztoló utolsó két bekezdésével teljes mértékben egyetértek.
És igen tudom, hogy a mostani telefonom nem fog "kihúzni" 7 évet, de ha a fele meg lesz már az is rendben van.

eßemfaßom meg áll 2018.08.24. 20:17:06

@Sequoyah:

Te: A Fold lapos
Én: Baromság
Te: Ha a legjobb erved barmi ellen az hogy "baromsag", az az egyik legjobb jel arra, hogy nincs igazad. Ha igazad lenne, akkor konnyeden tudtal volna valos ervet felhozni...

Megértetted, vagy magyarázzam el jobban?

eßemfaßom meg áll 2018.08.24. 20:30:21

@filippos: Ha neked 2017ben még megfelet egy HSDPA telefon 384 kbps feltöltési sebességgel, 480×320 pixeles kijelzővel 5éve nem frissített rendszerrel, akkor neked igazából nincs igényed okostelefonra.

Borondot jol pakoljatok be lippsik 2018.08.24. 20:31:00

@filippos: biztos jó lehetett 2017ben, vagy akár 2014ben a szar 3gs-t használni, amikor már péklapátnyi androidos telefonok voltak szanaszét amit sokkal több dologra lehetett használni. Ennyi erővel a nokia 6210esem is müködik még, vagy nagyanyám tárcsás telefonja, úgyogy akkor az a legtutibb telefon az univerzumban.

eßemfaßom meg áll 2018.08.24. 20:35:03

@filippos: "Amúgy a posztoló utolsó két bekezdésével teljes mértékben egyetértek. És igen tudom, hogy a mostani telefonom nem fog "kihúzni" 7 évet, de ha a fele meg lesz már az is rendben van. "

3,5 fél évet egy 100$-os kínai droidos jószág is tud (ok, lehet, hogy kell benne 5$-ért aksit cserélni félidőben), szóval nincsenek túl magasan az elvárásaid negyedmillárt :)

Alick 2018.08.24. 22:54:13

"vezetéknélküliség"

Egészen addig jó dolog, amíg meg nem jelenik az interferencia. Pl a 2.4 GHz-es sáv a zsúfolt városokban eléggé túlterhelt, a magasabb frekis szabad sávok pedig csak rövidtávú összeköttetésre jók. Persze ezzel még mindig tűrhetőek a kilátások 1 m-en (testközelen) belül...

Alick 2018.08.24. 22:55:36

Az igazi forradalom persze az lenne, ha a teló 4-5 napig bírná, GPS, internet és alkalmi VR használattal együtt. :)

parasztgyerek 2018.08.24. 23:03:53

Az iPhone egyszerűen csak működik és kész. Egy-egy dologban vannak androidosok, amelyek többet tudnak, de az Apple egységes, kiforrott szerkezet HW és SW oldalon egyaránt. Sokszor írják, hogy "túlárazott szar". Nem olcsó, de a Samsung, HTC, stb csúcskészülékeivel tessék összemérni! Az iPhone 5-ösöm még négy (vagy öt?) évesen is kapott frissítést menetrendszerűen. Melyik androidos kütyü tudja ezt?

Áronkapa 2018.08.24. 23:15:13

Imadom az applet, mert teszi a dolgat , az osszes tobbi csalodas volt eddig. A telefonom 3-4 eves napi sok hasznalatban meg mindig tuti , a laptopon 2012-es teszi a dolgat, az Imacem lassul kb 8 eves, teszi a dolgat. Ezert imadom...

Alick 2018.08.24. 23:22:16

@parasztgyerek: Mindenesetre androidos vonalon a legjobb minden frissítést letiltani, ha a korábban működő funkcionalitást szeretné biztosan megőrizni az ember.
Ez a jelenlegi policy alapján a Windows-ra is igaz...

Billy Hill 2018.08.25. 00:18:45

@Alick: Na hát ez az! Ha nem az lenne a nagy fejlődés (amiért dellázzunk ki sok suskát), hogy "szebb, kerekített ikonja lesz valamelyik appnak", vagy "még tűélesebb a kijelző", hanem az, hogy "tessék, eddig egy napot bírt, most hármat fog"!

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.08.25. 01:14:53

@Sequoyah: Az inkriminált kijelentés így szólt: "Amíg egy Windows gépen a legális szoftverekhez is gyakran .dll-t kell pakolászni a Windows mappába"

Ezt bizony kár volt leírni. Mert hatalmas szamárság. Megpróbálom megindokolni @eßemfaßom meg áll: helyett is. A közhasználatban levő .dll fájlok zöme a Windows telepítésével már a gépre kerül. De a programok telepítőcsomagjai a biztonság kedvéért mindig tartalmazzák azokat a .dll fájlokat is, amelyek a futtatáshoz szükségesek. Ezek elhelyezése úgy történik, hogy el kell indítani a telepítőt, gyakran a setup.exe nevű fájllal, aztán az feltesz néhány kérdést, majd odapakolgatja az összes alkotórészt a helyére, anélkül, hogy a felhasználónak sejtelme lenne az egészről. Ha valaki kézzel másol DLL-eket a Windows mappába, azzal nem jár jól, egyrészt mert a DLL-eknek nem is ott kell lenniük, másrészt mert a rendszerbe regisztrálásuk nélkül nem fognak működni. Már húsz éve is úgy szólt a szabály, hogy egy programot nem úgy másolunk le, hogy átmásoljuk a gépünkre a fájljait, hanem a program telepítőcsomagját kell hozzá futtatni. Kivéve, ha a programnak egy "portable" változatát használjuk, de az egyre nagyobb ritkaság. Már húsz éve is ritkaság volt.

Ennek egyébként nem sok köze van ahhoz, hogy a programpéldány legális-e vagy sem. Hacsak az nem, hogy a posztoló akkora amatőr, hogy ő úgy lop el egy legális példányt, hogy lemásolja a gépről a fájlokat, aztán a program által még hiányolt kiegészítő fájlokat egyesével vadássza össze valahonnan, amennyiben sikerül kitalálnia, hogy mi kell még. Érdekes, bár hónapokig elhúzódó élmény lenne látni, hogy a posztoló egy Office-t hogyan tesz magáévá ezen a fájdalmas módon. A libabőrös tengeri sünök prütykölése ehhez képest egy álmos marketingértekezlet egy őszi estén. A posztoló fogadja jókívánságaimat az aktushoz.

A propagandista-iskolákban tanítani kellene, hogy óvakodjunk a vékony jégtől. Inkább csak annyit kellett volna írni, hogy Windows szar, Android szar, MacOS jó. Tisztább ügy lett volna. És nem ekkora égés.

Dynamic link libraryk egyébként a MacOS alatt is vannak, természetesen, csak nem pont ilyen néven. Érdemes volna belenézni egy .dmg fájlba.

@Alick: " a legjobb minden frissítést letiltani, ha a korábban működő funkcionalitást szeretné biztosan megőrizni az ember."

Így van. Egyszerűbben: Ha valami végre működik, akkor ne frissítsd.

Egy "almás" blogon természetesen arra számíthatunk, hogy az Apple dicsérete következik. Rendben, dicsérjük. Vannak jó tulajdonságai. De a poszt ezeket valahogy nem tudta összeszedni. Odavág mindenféle más gyártóknak, de nem látom azt, hogy ha az Apple egy "prémium cég" (ezt a primitív kifejezést végül csak bepréselték a magyar nyelvbe, legyintve a nyelvtani egyeztetési hibára), akkor miért nem kell fejlesztenie. A kihámozható tanulság talán olyasmi, hogy az Apple nem avul el, mert annyira drága, hogy a vevő úgysem a képességeket veszi meg.

Jobban vette volna ki magát, ha azt mondja a posztoló, hogy az Apple nem avul el, mert már kitalált minden fontosat. És nincs szüksége olyan ökörségekre a parasztvakítási hadjáratban, mint hogy a ... telefonnak még keskenyebb a pereme, már nincs is, sőt, lassan már a telefon aljára is visszahajlik a képernyő, aztán lesz végül egy cső alakú képernyő, nyelvlenyomat-leolvasóval és húsz kamerával alul és felül, plusz még eggyel a cső belsejében, minden eshetőségre. De miért nekem, olvasónak kell a marketingdumát kiagyalnom?

Szégyen vagy nem szégyen, én nem tudom, miféle álla van a kevésbé gondos minőségellenőrzésen átment telefonoknak.

A jóslat, miszerint az olcsó tömegtermékeket egyszer majd felváltja a drága, de régi, kicsit merész, ismerve a piaci szokásokat. Sőt, azt gyanítom, hogy a gazdag ember is szeret mindig új játékszert vásárolni. Én ablakos kezelői felületet először egy Apple gépen láttam, most mégsem ők uralkodnak a világon. Reménykedni egy márkanév örök vonzerejében veszélyes üzleti stratégia. Az IBM mesélhetne róla.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.08.25. 01:16:30

Szuper. Egyetlen bekezdésbe öntve az egész kommentem. Egy almás blog legyen kényes a szerkesztőmotorjára.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.08.25. 01:20:47

Talán így?

@Sequoyah: Az inkriminált kijelentés így szólt: "Amíg egy Windows gépen a legális szoftverekhez is gyakran .dll-t kell pakolászni a Windows mappába" ——

Ezt bizony kár volt leírni. Mert hatalmas szamárság. Megpróbálom megindokolni @eßemfaßom meg áll: helyett is. A közhasználatban levő .dll fájlok zöme a Windows telepítésével már a gépre kerül. De a programok telepítőcsomagjai a biztonság kedvéért mindig tartalmazzák azokat a .dll fájlokat is, amelyek a futtatáshoz szükségesek. Ezek elhelyezése úgy történik, hogy el kell indítani a telepítőt, gyakran a setup.exe nevű fájllal, aztán az feltesz néhány kérdést, majd odapakolgatja az összes alkotórészt a helyére, anélkül, hogy a felhasználónak sejtelme lenne az egészről. Ha valaki kézzel másol DLL-eket a Windows mappába, azzal nem jár jól, egyrészt mert a DLL-eknek nem is ott kell lenniük, másrészt mert a rendszerbe regisztrálásuk nélkül nem fognak működni. Már húsz éve is úgy szólt a szabály, hogy egy programot nem úgy másolunk le, hogy átmásoljuk a gépünkre a fájljait, hanem a program telepítőcsomagját kell hozzá futtatni. Kivéve, ha a programnak egy "portable" változatát használjuk, de az egyre nagyobb ritkaság. Már húsz éve is ritkaság volt. ——

Ennek egyébként nem sok köze van ahhoz, hogy a programpéldány legális-e vagy sem. Hacsak az nem, hogy a posztoló akkora amatőr, hogy ő úgy lop el egy legális példányt, hogy lemásolja a gépről a fájlokat, aztán a program által még hiányolt kiegészítő fájlokat egyesével vadássza össze valahonnan, amennyiben sikerül kitalálnia, hogy mi kell még. Érdekes, bár hónapokig elhúzódó élmény lenne látni, hogy a posztoló egy Office-t hogyan tesz magáévá ezen a fájdalmas módon. A libabőrös tengeri sünök prütykölése ehhez képest egy álmos marketingértekezlet egy őszi estén. A posztoló fogadja jókívánságaimat az aktushoz. ——

A propagandista-iskolákban tanítani kellene, hogy óvakodjunk a vékony jégtől. Inkább csak annyit kellett volna írni, hogy Windows szar, Android szar, MacOS jó. Tisztább ügy lett volna. És nem ekkora égés. ——

Dynamic link libraryk egyébként a MacOS alatt is vannak, természetesen, csak nem pont ilyen néven. Érdemes volna belenézni egy .dmg fájlba. ——

@Alick: " a legjobb minden frissítést letiltani, ha a korábban működő funkcionalitást szeretné biztosan megőrizni az ember." Így van. Egyszerűbben: Ha valami végre működik, akkor ne frissítsd. ——

Egy "almás" blogon természetesen arra számíthatunk, hogy az Apple dicsérete következik. Rendben, dicsérjük. Vannak jó tulajdonságai. De a poszt ezeket valahogy nem tudta összeszedni. Odavág mindenféle más gyártóknak, de nem látom azt, hogy ha az Apple egy "prémium cég" (ezt a primitív kifejezést végül csak bepréselték a magyar nyelvbe, legyintve a nyelvtani egyeztetési hibára), akkor miért nem kell fejlesztenie. ——

A kihámozható tanulság talán olyasmi, hogy az Apple nem avul el, mert annyira drága, hogy a vevő úgysem a képességeket veszi meg. Jobban vette volna ki magát, ha azt mondja a posztoló, hogy az Apple nem avul el, mert már kitalált minden fontosat. És nincs szüksége olyan ökörségekre a parasztvakítási hadjáratban, mint hogy a ... telefonnak még keskenyebb a pereme, már nincs is, sőt, lassan már a telefon aljára is visszahajlik a képernyő, aztán lesz végül egy cső alakú képernyő, nyelvlenyomat-leolvasóval és húsz kamerával alul és felül, plusz még eggyel a cső belsejében, minden eshetőségre. De miért nekem, olvasónak kell a marketingdumát kiagyalnom? ——

Szégyen vagy nem szégyen, én nem tudom, miféle álla van a kevésbé gondos minőségellenőrzésen átment telefonoknak. ——

A jóslat, miszerint az olcsó tömegtermékeket egyszer majd felváltja a drága, de régi, kicsit merész, ismerve a piaci szokásokat. Sőt, azt gyanítom, hogy a gazdag ember is szeret mindig új játékszert vásárolni. Én ablakos kezelői felületet először egy Apple gépen láttam, most mégsem ők uralkodnak a világon. Reménykedni egy márkanév örök vonzerejében veszélyes üzleti stratégia. Az IBM mesélhetne róla.

eßemfaßom meg áll 2018.08.25. 08:56:47

@Androsz: "Reménykedni egy márkanév örök vonzerejében veszélyes üzleti stratégia. Az IBM mesélhetne róla. "

Meg a Nokia is :)

Almás Jóska 2018.08.25. 09:57:29

@eßemfaßom meg áll: Friss Windows-ra hangkeverő program telepítésekor kellett a .dll. Ugyanígy nem kevés játék futtatásához. Persze aztán kiderült, hogy csak a Microsoft csodálatos Xbox integrációja, a Games for Windows vagy valami hasonló csoda miatt kéri számon épp a dolgokat. És persze, ezekre elvileg nem lenne szükség, hiszen a leggyakrabban hiányolt .Net már eleve jár a Windows 10-hez, de egyrészt a korábbiakhoz nem, másrészt a régebbi .Net-et használó alkalmazások csomószor fel se ismerik, hogy újabb verzió van a gépen. Amikor meg telepítené az ember a régebbi verziót, az installer közli, hogy ő viszont észleli az új verziót, szóval ezt nem fogja felrakni.

Ilyenkor jön a .dll másolgatás. Ez nem jelenti, hogy gyakran kell ilyet. Ez azt jelenti, hogy az ilyen esetekbe bele se gondolnak fejlesztés közben a Microsoft táján, azon felhasználók kényelme pedig, akik néhány évvel ezelőtti szoftvert használnának, harmadlagos lesz.

eßemfaßom meg áll 2018.08.25. 11:16:05

@Almás Jóska: "Ez nem jelenti, hogy gyakran kell ilyet."

köszönöm, hogy megcáfoltad a saját posztodat:

"egy Windows gépen a legális szoftverekhez is gyakran .dll-t kell pakolászni"

"régebbi .Net-et használó alkalmazások csomószor fel se ismerik, hogy újabb verzió van a gépen. "
"Ez nem jelenti, hogy gyakran kell ilyet. "

Nincs szebb mint amikor valaki mondatonként cáfolja az előző kijelentését.

bevallom nem vagyok gémer, szóval hogy játékok telepítésekor mi történik azt nem nagyon tudom de mezei programoknál életemben egyszer futottam bele hiányzó dll-be kb egy évtizeddel ezelőtt még xp alatt egy win95re irt program telepítésekor.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.08.25. 15:17:58

@Almás Jóska: " Friss Windows-ra hangkeverő program telepítésekor kellett a .dll."

Az amatőrök elhiszik az eladóknak, hogy a friss Windows minden tartalmaz, ami a programoknak kellhet. A komolyabb emberek tudják, hogy a hardverelemekhez a gyári drivereket is fel kell telepíteni, amelyeknek a telepítőcsomagjai a gyártók honlapjairól nyilván nem véletlenül tölthetők le. Ha ezek után bármelyik frissen telepített program nem is csak rendszerbővítmények, hanem konkrétan DLL-ek hiányáról panaszkodna, az párját ritkító egyedi probléma. Megtörténik, de én sem sok olyat láttam, pedig nekem ez a munkám, húsz éve.

imagepeace · http://imagepeace.blogspot.com/ 2018.08.29. 16:09:15

egy mondat.. amiért mindenem apple kb 2004 óta.. ugyanaz gyártja a vasat mint a programot.. jelenleg két és fél éves a telefonom pl.. beírok egy kontaktot pár perc mulva mindenhol ott van uez a fotókkal.. biztos jó más is . én szeretem és hajlandó vagyok megfizetni.. nem tudom mennyivel olcsóbb egy samsung mint egy apple ugyanabban a kategóriában.. gondolom nagy külömbség nincs..
süti beállítások módosítása